Zestaw programów Wychowania Przedszkolnego Przedszkola Publicznego nr 15
na rok szkolny 2017/2018

Lp.

Nazwa programu

Data dopuszczenia przez dyrektora przedszkola

Uwagi

1.

"Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej" Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska

14.09.2017

 

2.

Program "Kochamy Dobrego Boga"
ks. Stanisław Łabendowicz

14.09.2017

 

3. Program nauczania języka  angielskiego - Program dla przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych M. Appel, J. Zarańska, E. Piotrowska 14.09.2017

 

Absolwent Przedszkola Publicznego nr 15 im. J. Porazińskiej na miarę swojego wieku jest:

1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza że:

  • przestrzega ustalonych zasad postępowania, podejmuje obowiązki wynikające z roli przedszkolaka i dziecka w rodzinie, umie dokonywać prostych wyborów i zdaje sobie sprawę z ich konsekwencji,
  • uczy się podejmowania odpowiedzialności za swoje zachowanie i swój udział w pracach grupy,
  • radzi sobie z własnymi emocjami, właściwie reaguje na przejawy emocji innych, stara się rozumieć motywy ich zachowań,
  • dba o swój wygląd, higienę osobistą, wie jak unikać zagrożeń,
  • chętnie włącza się w życie grupy i przedszkola.


2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że:

  • przejawia własną aktywność w podejmowaniu różnych zadań na terenie przedszkola i domu rodzinnego,
  • zaspakaja własną ciekawość poprzez zadawanie pytań dorosłym,
  • stara się planować swoje działania.


3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że:

  • zna normy zachowań obowiązujące w przedszkolu i w domu, a zwłaszcza znaczenie życzliwości, szczerości i prawdomówności,
  • rozumie, że nie należy realizować własnych potrzeb kosztem innych,
  • szanuje cudzą i swoją własność.


4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że:

  • zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania się,
  • stara się okazywać szacunek dla symboli narodowych i religijnych, rozumie, że są one ważne,
  • okazuje szacunek innym ludziom, również odmiennym pod różnymi względami i stara się nie urazić ich swym zachowaniem.


5. Krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza, że:

  • umie rozpoznać własne niewłaściwe zachowanie i skorygować je,
  • dostrzega złe zachowanie innych i właściwie na nie reaguje,
  • dostrzega własne możliwości, swoje mocne i słabe strony.



Cały Personel Przedszkola Publicznego nr 15 podejmuje starania, aby ułatwić dzieciom nowoprzyjętym do przedszkola rozpoczęcie pierwszego etapu edukacji poprzez wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w aspekcie społecznym zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.

Cele szczegółowe:

  • ułatwienie startu przedszkolnego dzieciom i ich rodzicom,
  • skrócenie czasu adaptacji dziecka do przedszkola,
  • obniżenie lęku dzieci przed rozstaniem z rodzicami,
  • budowanie pozytywnych relacji: dziecko-personel przedszkola, rodzic-personel przedszkola,
  • integracja ze środowiskiem przedszkola,
  • uświadamianie rodzicom potrzeb społecznych i emocjonalnych dzieci,
  • obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością pozostawienia dziecka pod opieką personelu przedszkola.


Pracujemy nad tym, aby dziecko:

  • wiedziało, że pobyt w przedszkolu jest czasowy,
  • spokojnie rozstawało się z rodzicami w szatni,
  • aktywnie uczestniczyło w życiu grupy i przedszkola,
  • rzadko wspominało o rodzicach i o domu,
  • miało kolegów i przyjaciół w grupie rówieśniczej, z którymi podejmuje wspólne zabawy,
  • znało podstawowe zasady współżycia w grupie,
  • wiedziało, że nie wolno oddalać się od grupy,
  • wiedziało, że musi zachowywać się tak, by ono i rówieśnicy byli bezpieczni,
  • wiedziało, że może współdecydować o tym co będzie robić, w co się bawić,
  • wiedziało, że może zwracać się do wszystkich o pomoc,
  • wiedziało, że jest kimś ważnym w przedszkolu,
  • miało zaufanie do nauczycieli i pracowników placówki,
  • sygnalizowało swoje potrzeby,
  • postrzegało przedszkole jako środowisko mu przyjazne,
  • było otwarte w kontaktach z dorosłymi.



Przedszkole dba również o rozwijanie zainteresowań artystycznych przedszkolaków.

Naszym celem jest:

  1. Wyrabianie potrzeby tworzenia i wypowiadania się poprzez różne formy artystycznego wyrazu, rozwijanie swojej kreatywności, zdolności, wyobrażeń, wymyślania i tworzenia czegoś nowego i oryginalnego, zachęcanie dzieci do fantazjowania i swobodnego operowania różnorodną formą artystyczną.
  2. Przygotowanie dzieci do odbioru, sztuki tworzenia własnych dzieł poprzez znajomość podstawowych problemów z zakresu: teatru, plastyki i muzyki.
  3. Umożliwienie dzieciom aktywnego poznawania świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami - aktywizowanie poznania wielozmysłowego.
  4. Uwrażliwianie dzieci na piękno i bogactwo we wszystkich aspektach życia, estetykę najbliższego otoczenia ("wyrabianie dobrego smaku artystycznego").
  5. Zapewnienie dzieciom możliwości indywidualnego odbioru doznań artystycznych.
  6. Stwarzanie sytuacji umożliwiających dzieciom samorealizację potrzeb w zakresie twórczości artystycznej oraz takich, które pozwolą zaistnieć dziecku w środowisku jako małemu artyście i umożliwiają mu podzielenie się własnymi przeżyciami z odbiorcami jego twórczości.


Aby osiągnąć zakładane cele organizujemy:

  • dla dzieci szczególnie uzdolnionych kółko plastyczne, kółko teatralne i zajęcia rytmiczno-taneczne,
  • dla wszystkich dzieci prace z zastosowaniem różnorodnych technik plastycznych,
  • zabawy w teatr - inscenizowanie utworów literackich, zabawy dramowe, pantomimiczne, z wykorzystaniem kukiełek, pacynek i innych rekwizytów,
  • zabawy muzyczno-taneczne,
  • dodatkowe zajęcia i zabawy plastyczne (w I lub III części dnia) 1 raz w tygodniu,
  • 5 razy w roku szkolnym zajęcia plastyczne inspirowane muzyką lub teatrem,
  • spotkania z artystami plastykami, muzykami, aktorami,
  • wycieczki do muzeów i galerii, teatru, kina, na koncerty,
  • konkursy plastyczne, muzyczne, teatralne na terenie przedszkola,
  • udział w konkursach organizowanych przez inne instytucje,
  • wystawy prac plastycznych, organizowanie przedstawień teatralnych i muzycznych dzieci w przedszkolu i środowisku lokalnym,
  • bogato wyposażony kącik plastyczny, teatralny, muzyczny.


Dodatkowymi formami są:

  • spektakle teatralne,
  • koncerty muzyczne,
  • wycieczki przyrodnicze i krajoznawcze,
  • udział w dekorowaniu sali zajęć i przygotowaniu scenografii i strojów do własnych przedstawień teatralnych, dobór muzyki do przedstawienia.


Nasze działania polegają również na:

  • przybliżaniu dzieciom klasyki polskiej literatury dziecięcej,
  • poznawaniu sposobu tworzenia przedstawienia teatralnego z utworu literackiego przez wcielanie się w różne postaci,
  • rozwijaniu pamięci i koncentracji uwagi,
  • pracy nad poprawną wymową i dykcją,
  • wyzwalaniu aktywności twórczej w zakresie różnych form scenicznych,
  • ukazywaniu możliwości stosowania różnych form wypowiedzi: dialog, śpiew, taniec, ruch, gra na instrumentach,
  • uczeniu współdziałania w harmonii przy współodpowiedzialności za całą grupę,
  • wyzwalaniu chęci pokonywania strachu i nieśmiałości na scenie,
  • wspieraniu działań przedszkola przez dom rodzinny,
  • umożliwieniu obejrzenia przygotowanych przedstawień szerokiej publiczności: przedszkolnej (również z innych placówek), przy różnych okazjach - rodzicom i najbliższej rodzinie, osobom z zewnątrz - przy okazji organizacji imprez, festynów na terenie osiedla i miasta, a tym samym promowanie przedszkola w środowisku.

 

Poprawiony (czwartek, 05 października 2017 14:01)